Wednesday, November 3, 2010

Fuk pewen (footprint)

Malam td 2 november 2010(selasa)...Faris ambik bantalnya nak tido depan TV. Dia tgk gmbar kt sarung bantalnya tu(ada gmbar kucing & tapak kaki kucing). Sambil2 tgk tu mcm biasa la...mti ada soalan yg ditanya. Skrg ni byk benar psoalan dia...1 dia tanya...jawapan aku tu di balas ngan ptanyaan demi pertanyaan. Kenapa, kenapa & kenapa...huhu. Kdg2 tak tjawab olehku.

Berbalik pd gmbar td...dia tunjuk pada bulatan besar kt gmbar (rujuk gmbar atas)..."ibu, ni dapo(apa)?". Aku sambil tgk tv xperasan sgt pd gmbar tu mjawab...belon besar. Dia kt "bute"(bukan). Dia tunjuk pulak pada bulatan kecik...satu demi satu...aku jwb la satu2 bulatan yg d tunjuk tu..."belon kecik". Ngan xpuas ati dia kt...bute ni "fuk pewen". Aku xfaham ngan apa dia gtau tu pun btanya...apa? dia ulang2 la jwpn dia tu...fuk pewen fuk pewen. Aku cuba la teka mcm2 apa yg dia ckp tu...tp dia kt "bute...fuk pewen"....hahaha. Akupun cuba tgk btul2 gmbar kt sarung bantal tu...baru la aku tahu apa yg dia nk gtau. "O...footprint", aku kt. Dia pun jwb..."yela...fuk pewen". Hahaha...ckp omputih rhoper2nya...huhu.

Skrg ni satu2 pktn BI dia guna. Yg aku xpenah ajarpun ada. Mgkin dia belajar dr cerita kartun yg dia sll tgk. Channel 613 (disneyland channel)...channel kartun kegemaran dia. Channel ni bole d lihat dlm 3 bhs...BM, BI, Cina. Sll dia tgk ikut bhs inggeris la. Kl aku tukar ikut bhs melayu dia sll marah...ktnya "ibu...yg ni xbest". So, sllnya dia tgk ikut bi la. Mgkin dr c2 dia bljr...& ambik ckit2 pktn yg dpt dia tangkap. Ok la...ibu diapon bukan teror sgt bi...huhu. Biar la dia bljr & bljr. Mana yg aku reti tu...aku ajar ckit2.

Hehehe...itulah alkisahnya puteraku. Sll jer mceriakn hari2ku. Smoga bjaya hidupnya d dunia jua akhirat...amin!!!

No comments: