Tuesday, November 6, 2012

Bahaya Bawang Goreng Segera

Beberapa hari yang lepas...saya ada menerima email tantang bawang goreng segera...jom kita kongsikan!!!

"BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja"

Sejauhmana kebenarannya... Wallahu a'lam (والله أعلم). Tujuan saya hanya sebagai perkongsian untuk kebaikan bersama. Kalau dinilai...ada jugak logiknya...bawang goreng segera ni memang rangup semacam...tak cepat lembik. Kalau yang kita buat sendiri...memang takkan rangup macam tu. Cuma tak pastilah kalau2 ada ramuan lain yang boleh menyebabkan bawang itu jadi sebegitu. Tapi saya percaya...tak semua yang ada di pasaran menggunakan teknik/cara yang sama untuk menghasilkan bawang goreng yang rangup.

Sebagai langkah keselamatan...eloklah kita gunakan bawang goreng buatan sendiri. Bukan susahpun...cuma kupas bawang, hiris halus dan goreng dalam minyak yang panas...lagi fresh. Tapi, kalau anda yakin bahawa bawang goreng yang dibeli bebas dari bahan bahaya...tak salah menggunanya...cepat mudah dan pantas...;) 

*** Jom sama2 kita pastikan keluarga kita dihidangkan dengan makanan yang bersih, selamat dan halal.        Jangan lupa doa dan Bismillah ya bila nak makan!!!...;)

12 comments:

dhiashahida said...

bahaya kan..da lama tau info ni..tp mak ida yg bgtahu....mmg xguna yg beli punyer..bt sndiri je walau xsegaring kedai nyer..

ainnoraini said...

tak mo la beli bawang goreng segera ni..bahaya kann...

boni kacak said...

uish...bahaya betullah.... dorang ni hanya tau nak kaut keuntungan je kan... patutlah umur manusia sekarang ni makin pendek... pemakanan kita dihidangkan dengan segala benda yang beracun je...

Zurina said...

shahida...buat sdiri lagi bguskan...lgkah keselamatan...;)

k.ain...tak mo beli jugak dh...;)

boni kacak...btul tu...salah satu sebab. Makanan skrg byk jenis yg segera2...kalau masak sdiri pun byk juga guna bahan segera...semua nk mudah dan cepat...bukan kata kt org...diri sdiripun sama...;)

Miss Zahirah said...

klu mkn nasi goreng kmpng msti pilih2
ikan blis ngn bwg goreng tolak tepi..
org lain sume pelik..
sya hnya mmpu senyum jer.. ;)
btw, tq for sharing..

Zurina said...

hehe...citarasa org lain2...klau buang ikn bilis...nasi goreng kg dh xberapa nak jd kg la...;)

akubiomed said...

Oh kalau betul seperti didakwa. Saya perlu elak beli bawang goreng segera.

Zurina said...

sbaiknya gitulah...;)

TiranaAduka said...

bru tau,thanks sharing..

Zurina said...

ur welcom TA!...;)

Niswatus Solikah Samik said...

suka yg ready made tu. sedap dan rangop. tp tu la, bila tau mcm ni, baik carik alternatif lain. sedap2 makan, x pasal2 badan rosak.. hihi

Zurina said...

btul tu...