Thursday, November 1, 2012

Kronologi Aidiladha

Salam semua...walaupun Aidiladha dah beberapa hari berlalu DAN boleh dikatakan semua dah mula bekerja...nak ambil kesempatan jugak la nak ucap...salam Aidiladha...hehehe...ketinggalan zaman betul kan???...;) Pepun harapnya semua dalam keadaan sihat sejahtera...tak ada yang kepanasan sebab terlebih makan daging korban...eheh..;)

Untuk raya haji tahun ni aku bertolak balik kampung petang Rabu...alhamdulillah perjalanan lancar walaupun sesekali terpaksa berbaris jugak disebabkan kereta agak banyak dari biasa. Disebabkan keadaan tu kami sampai kampung lewat sejam dari kebiasaan...selalunya 6 jam perjalanan tapi kali ni 7 jam. Lebih kurang 9.30pm kami sampai. Malam tu sempat la tolong kekanda dan ibunda bungkus "tapai beras" dengan daun pisang. Tapai ni aku suka makan time dia baru2 nak masak belum berair...sebab takdelah dia manis menyengat sangat.

Khamis...paginya tup tap tup tap...buat la apa yang patut. Tengaharinya sempat la ke rumah mentua...petangnya balik rumah ibunda. Sebelum balik tu singgah la Hospital Besar KB...bahagian kecemasan setelah ronda & call beberapa klinik semuanya tutup. Mungkin sebab dah dekat 7 pm...DAN pulak esoknya nak raya. Bila dah namanya kecemasan...terpaksalah menunggu giliran untuk berjumpa DR...tapi mujurlah tidaklah bercinta sangat menunggu giliran...yang bercintanya time nak ambik ubat...orangnya tak ramai...tapi menunggunya agaklah lama...pepun kami menunggu dengan sabar. Nasib baik masih bermusafir...bolehlah kami jamakkan maghrib dengan isyak.

Kenapa ke hospital???..anak terunaku tak sihat...petang selasa dah ambik oksigen...asma...batuk + selsema. Pagi rabu...selepas subuh ambik oksigen lagi...2 kali dekat kecemasan Hospital Batu Gajah. Jadi bila balik...kesihatannya masih belum memuaskan walaupun empunya badan tetaplah aktif...huhuhu...makan tak berapa nak selera...masa kat rumah mentua...mandikan dia dan suap nasi sebabnya dia belum makan tengahari...paginya makan la sikit...lepas tu asyik merengat...tido2 ayam...merengek+ ngadu sakit perut...dah sapu minyak..tapi tetap sakit...last2 aku bagi susu...terus muntah...mak aihhhhh...banyak sangat muntahnya seperti mencurah air dari baldi...huk3x...sila jangan mual ya...;) Dah tu aku panik jap...risau amat sangat...cuci dulu muntah dia kat dapur sementara suami basuh Faris dan tukar baju...selesai kerja...kami balik sebab nak singgah klinik...sob3x...sedeyyyyyyyyy. Mood raya memang down sangat...;( 

Balik dari hospital singgah McD jap...beli bubur nasi untuk Faris...ayahnya pun menumpang menu sekali. Mood nak memasak lemau coz denyutan jantung bergerak kencang + hati tak berapa nak senang bila anak tak sihat(lemah semangat tul kan...huhu). So, tapau jerlah. Balik rumah...lap2 badan Faris dan bagi dia makan. Dah tu...nampak dia dah ok sikit...katanya perut dah tak sakit dan tak rasa nak muntah lagi. Pepun aku paksa dia tidur...dalam nak tak nak akhirnya tertidur jugak dia. Bila dia tidur...sempat la aku jengah jap kanda dan ibunda buat nasi dagang. Lebih kurang pukul 11 Faris jaga sebab suasana agak riuh bila kekanda no.2 sekeluarga sampai...geng dia "kak dayah"(kakak sepupunya) sudah sampai. Sebelum tidur balik...sempat la dia main dulu walaupun tak seaktif kebiasaannya.

Esoknya(Jumaat) pagi2 lagi dia dah bangun...seawal 4.30 am dia jaga dan tanya aku "ibu, dah raya ke?"...hahaha...semangat. Dalam mamai...jawabla aku "blom...jap lagi...tido dl"...dah tu...tidur lagi...dan jam 6.15 dia dah jaga. Pagi raya aidiladha...macam biasa...auranya tak sehebat raya puasa. Tapi Faris macam biasa...pagi2 dah mandi dan siapkan diri. Lepas sembahyang raya kami lepak2 king anak beranak jer sebab ramai yang pergi ke acara korban. Ringkasnya cerita...biasa2 ajer aidiladha kami. En suami lepas sembahyang raya menyertai keluarganya dalam upacara korban...lepas asar baru balik. Dah penat lapah sekor lembu dengan adik beradik...maghribnya dia bantai tidur sampai pukul 10. Heroku kurang aktif di hari raya...petangnya baru nampak sikit aktif. 

Raya ke2(Sabtu)...lepas sarapan...ke rumah mertua. Berkumpul adik beradik dan semua ipar duai...meriah. 11.30 am...kami konvoi ke kenduri anak kepada sepupu suami. Lepas tu berkejar balik rumah mak sebab nak menghadiri majlis pertunangan anak sedara. Kelam kelibut jugak la...balik2 mandi solat...terus ke rumah abang...sampai2 dah ramai yang menunggu...pepun aku bukan orang yang terakhir...hehe. Lebih kurang 2.30 pm rombongan bertolak ke rumah bakal tunangan...nasib baik jaraknya dekat...tak sampai 10 minit perjalanan. Ringkasnya...majlis berjalan lancar...kata sepakat telah termaktub bahawasanya majlis akan dilangsungkan mengikut perkiraan dua sejoli...alah...kawin zaman sekarang...orang tua follow orang muda...senang cerita...ikut kata empunya badan la...;) 

 Pertunangan Anak Buah

 Balik dari majlis...singgah jap rumah abang sebab ibunda nak singgah jap. Sempatlah pekena kek hantaran sepotong...kek chocolate indulgence secret recipe...kek ni kalau sejuk lagi best...tapi sebab lama sangat atas dulang...dah tak sejuk...tapi habis la jugak sepotong. Tak berlama kat situ sebab nak bersiap ke rumah mertua lak...bermalam kat sana. Balik rumah ibunda...buat apa yang patut + lepak king anak beranak...lepas maghrib ke rumah ibu dan bapa mertuaku. Kat sana masih ramai ipar duai...sebabnya semua akan bertolak balik esoknya termasuk aku sekeluarga.

Ahad...lepas subuh semua bersiap untuk kembali ke perantauan. Mandi kemas barang dan sarapan...berkumpul jap adik beradik borak2 ilmiah dan lebih kurang 8.30 kami bertolak serentak. Aku nak singgah rumah ibunda dulu ... barang pun masih banyak kat sana dan belum dikemaskan lagi. Jadual padat...tak nyempat nak mengemas. Sebelum tu singgah dulu kat pasar nak beli apa yang patut untuk dibawa. Tup tup...pak mertuaku call...lupa bagi keropok...dan my lalink kata nak g ambik. Sampai kat sana mak sedara kembar ibu mertua ada...so kena la turun(plan awal sebaliknya) sebab tak sempat melawat dia raya ni. Bila dah turun borak2 la kejap....kejap jer. Ringkas citer...dekat 10.00 am baru sampai rumah ibundaku. Sampai2...fening jap tak tahu nak mula tang mana dulu...nak kemas barang yang kat sana sini dan sinun. Mula2 kemas pakaian...pastu baru lain2nya. Dan lebih kurang pukul 12 baru siap...dah bersilat sana sini...kenalah bersiram lagi...sempat la sambil tunggu cik abang masukkan Video pertunangan dalam dvd untuk abang yang sulong.
Ringkasnyer citer lagi...lebih kurang 12.30 kami bertolak...huhuhu...tak risau sangat...selalunya perjalanan kami ke Darul Ridzuan tak bersesak macam ke KL. Sekaliiiiiiiiiiiiiiiinyaaaaaaaaaa...huwaaaaaaaaa...nanges...jemtaravota...perjalanan 6 jam jadik la 8 1/2 jam...;(. 


Ringkas lagi 8.30 pm kami sampai...heroku aktif jer...yang aku ni letih semacam...sakit urat saraf. Bukan tak pernah harungi perjalanan panjang...tapi kali ni...jem jalan berjangkit ke urat sarafku...tegang. Sudahnya...lepas buat apa yang patut...aku zzzzzzzzzzzzzzzzzzz. Kami tiga beranak memang tidur awal malam tu. Tak jadi macam kebiasaan...selalunya kalau balik dari mana2lah...pasti aku akan kemas dulu barang siap2 dan basuh segala pakaian yang kotor dulu...tapi kali ni lain cerita...DAN sampai saat ni...urusan lipat melipat pakaian belum selesai...slow semacam...lebih makan daging kot...huhuhu. Tambah pulak balik ari2 memang tak nyempat nak mendobi...menimbun la kain bajunya. Upacara mendobi dah siap...melipatnya belum lagi selesai....k lah...panjang citernya bila dah namanya kronologi...k...sekian...wassalam...;)



14 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

bestnya cete raya dia, akak raya langsung takde cete.. huhu..

Aziela said...

Aduhh, penat kan...

akubiomed said...

Oh anak ada masalah semput. Saya dirumah memang ada standby Nebulizer. Sejak beli mesin jarang pula berlaku serangan asma macam tau-tau sahaja. :-)

Zurina said...

Sari...ada yg best ada yg xbest...;)

Aziela..mmg penat...tp seronok..;)

akubiomed...haah...klau btuk kuat...mudah sgt kena semput. Tapi thn ni...ini yg 1st. Harap2 pasni xde lagi dh...ank semput...maknya pun turut semput...;)

Awana Suzanna said...

wahhh selamat bertunang kat anak saudara tu.. org skg bertunang hebat2 kan.. wana? bila nk bertunang ekh? lbt g.. hihi

Zurina said...

awana...t.kasih bg pihak ank sdare...;) sllnya yg kt lambat tu...cepat kejadiannya..;)

Cik Nurul Siezuka said...

Alahai mesti penat.. cantiklah hantaran tunang tu.. :)

Zurina said...

nurul...boleh tahan jugak la penatnya...;) kalau cantik, bolehlh jdkan rujukan utk majlis nurul pulak...;)

boni kacak said...

wah...bestnya...meriah betul aidiladha dia.... tapi memang tak best bila jalan jem kan...

dhiashahida said...

walau penat mesti hati puas dapat beraya jmpa sedara mara lagik..;) kiter raya duk rumah je.huk3

Miss Zahirah said...

uikss... pnjg citernyer..
hehehe.. ank buah sya pn sma cm akak
jgk.. tp x seteruk ank akak..pas buat nebulizer, dh kurg ckit..
klu bdak cmtu kna jga, jgn smpi kna paru2.. klu x lgi teruk..

Zurina said...

boni kacak...mmg xbest...klau saper kt best tu..adalh yg xkena tu...;)

shahida...raya duk rumah best gak...;)

miss Zahirah...sesekali pjg...time mood mgarang dtg...;) stakat ni alhamdulillah...harap2 tak bterusan.

TiranaAduka said...

panjang dan padat...abis jugak read..

Zurina said...

hehe...TQ TA kerana sudi baca!...;)