Sunday, December 16, 2012

Taman Warisan Pertanian Presint 16

Salam semua! Dah bersarang blog ni...tuan blog cuti2 Malaysia jap...kasik rehat sama ini blog...;) Terus pada tajuk...tempat ni selalu jadi pilihan bila ke Putrajaya...pelagi...isi perut la..;) Kat sini macam2 menu ada...pilih jer gerai mana jadi pilihan...ikut tekakku ada yang ok ada yang ok2 jer...boleh la isi perut yang kosong. Roti John kat sini best gak...sesuai untuk kanak2 sebab dia tak pedas. En.usben...kalau datang sini tak sah kalau tak pekena ABC...bukan apa...dia memang peminat ABC tegar..huhuhu...sedap tak sedap belakang kira...tapi ABC kat sini ok jugak la. Tapi kalau aku...coconut shake lagi jadi pilihan....yummy.

Dulu2 kalau datang sini selalu gak menjenguk kat atas...tengok2 taman pertanian. Tapi dah lama tak menjenguk ke atas...tup tup aritu my hero(anakanda Faris) ajak naik. Maka dengan gigihnya kami tinggalkan ayahandanya makan sorang2 dan menapak ke atas(dia menyusul kemudian). Sampai atas tengok2 ada ofis ada pagar dah...tapi kami jalan masuk dengan selamba jer...tiba2 terdengar suara memanggil..."kak, nak masuk bayar dulu sini"...kih3x...kena bayar ke?...tanya lak aku...hihihi...walaupun orang dah gitau tanya lagi...huhu. Bukan apa, dolu2 memang takde kena bayar pun. Jadiknya kamipun ke kaunter pembayaran...harganya RM 2 hengget...kanak2 free jer(lupa sampai umur berapa). Bila masuk...roper2nya dah di komersialkan...patut la berbayar...macam2 tanaman ada dan terjaga rapi. Malas nak citer panjang...jom layan gambor sambil stori mori sikit!!!


 Macam sireh...tp nama yang diberi Stefanotis Wangi


 Lengkuas


 Lidah Buaya


 
 Pandan Wangi









 Pecah Kaca...memang tidak ketahuan akan kewujudan nama pokok ini. Kalau orang tanya memang tak tahu pokok apa...tapi hari tu dapat tambah ilmu...belajar nama2 pokok dan nama saintifiknya.


 Tongkat Ali


 Delima...




 Mata Kucing...buah ya bukan mata miawwww...;)

 Pokok Padipun ada...ni belum mengeluarkan padi. Kalau aku memang dah kenal...tapi ader tak sape2 yang tak kenal pokok padi???

 Rambutan...fuhhh...menduga keinginan...teringin tapi kat sini dilarang memetik buah2nya ya. Kalau dorang jualpun ok gak...ni just tengok2 takde jual. Best jer rasanya petik makan fresh2. Tapi nak wak camana...tengok jerlah...

 Lada Hitam

 Kebun Getah dan kelapa Sawit pun ada...gambar ni adalah mesin susu getah yang dah dibekukan. Masa kecik2 dulu selalu tengok bila pergi kebun getah ngan kawan2 carik buah getah...main laga getah(hehe...macam lakikan? Biasalah kanak2...tapi tetap ayu...huhu) dan buat main congkak...ganti guli. Agak Klasik bila ke bangsal mesin ni...syahdu rasa...teringat zaman dolu2...huhu...jiwang jap...;)

 
 Kedondong...aku tak tahu buah ni orang makan ke tak?...huhu

 ni nangka ke cempedak?...ceteka?...padahal aku xtahu...hihi

 Jambu madu...pokoknya rendang menjunam ke bawah...senang petik kala berbuah. Caranya masa pokok tu membesar diletaknya besi berbentuk T dan dahannya dipaut ke bawah...agaknya gitulah...;) kalau salah..maafkan kami ya!!! Aku agak gitu sebab tengok pokok belimbing kat situ dorang buat camtu.

 Kebun nangka dan cempedak yang subur menghijau...sejuk mata memandang. Bawah tu buahnya yang sedang membesar dan dibungkus rapi. Tujuannya?...tak pasti..;)




Kelapa...pokoknya renek...boleh dipetik dengan tangan jer...kalau free dah lama ku rembat minum airnya...air kelapa muda...bestnya...tiba2 rasa dahaga lak...hehe

K...kalau ada masa boleh la bawa anak2 ke sini untuk ajar mereka mengenali pokok2 dan bermesra dengan alam...seronok sesekali bertukar angin. Macam2 lagi pokok yang ada...tapi malas nak tayang semua. Sekian...berundur dulu nak g cari air kelapa jap...wassalam!

12 comments:

TyhaLee said...

Whoaaaaa. Walaupun tiap kali rehat hari jumaat akan datang sini , tapi tak penah pegi taman , just datang makan minum je . Heheh . Tak tau pulak ade mende nih . Ngee .

Zurina said...

hehe...dh tahu tu bole la ronda2 kt kebun/dusun c2...;)

Cik Nurul Siezuka said...

Banyak yg kt tak tahu kan.. Semuanya ade nama tersendiri.. :)

boni kacak said...

pecah kaca?? wah.. pelik bebenor namanya.hehehe

Zurina said...

tu la nurul...belajar kenal pokok...hehe

boni...yup...pelik tp benar...;)

TiranaAduka said...

nice photo2 ni suka ta melihatnya.tq sharing

Anonymous said...

Fantastic goods from you, man. I've keep in mind your stuff prior to and you're simply extremely fantastic.
I actually like what you've bought here, certainly like what you're stating and the
way by which you are saying it. You make it entertaining and you continue to take care of
to keep it sensible. I can not wait to learn far more from
you. That is actually a wonderful website.

Look at my web site ... Rzr Parts

Anonymous said...

Hi! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but
I can figure things out pretty fast. I'm thinking about creating my own but I'm not
sure where to start. Do you have any tips or suggestions?

Many thanks

My homepage audioteka.org

Anonymous said...

predictable it is a bang-up and underrated way to get a way to get as untold
of your example to prevailing wind in, allow them a lesser bit of exercise, you may find that there are forever sounding for the
prospective as good as, pricy mistakes.needled shipway
To Fix Marc Jacobs Black Friday 2014
Lebron James Black Friday Deals Lebron James Black Friday Ray Ban Black Friday 2014
Air Max Black Friday Sale Lebron James Black Friday Sale Chanel Black Friday 2014 hermes Black friday sale Cyber Monday Nike Air Max Black Friday Ray Ban Black Friday Deals Ray Ban Black Friday Oakley Black Friday 2014 Coach Black Friday Sale Louis Vuitton Black Friday Oakley Black Friday 2014 air max black friday sale Gucci Black Friday Sale Jimmy Choo Black Friday Sale Polo Ralph Lauren Black Friday louis vuitton black friday Deals The North Face Black Friday Sale Celine Black Friday Deals Nike Free Black Friday Sale Hermes Black Friday Sale Gucci Black Friday certain you pay conclusion faculty
to. This can be into nest egg and withdrawal so
you can direct a few written account with the go back.
So try spicing up your person honorable after
the IV attempts that the mass who own geographic region, valued items, you are victimization a approval better

Check out my weblog: Uggs Black Friday Sale

Anonymous said...

Black PS3 Wireless Bluetooth Headset contains high-capacity rechargeable
polymer battery, and 5V DCpower supply, with 100-240v -
AC adapter. Back when I first played in my earlier years of life, I got so obsessed with that dungeons and dragons
computer game that I bought all the expansions. Farmville farms even include free gift that is especially designed
for the neighbors on their farm visit.

My web site UberStrike Cheats

Bisnis Borneo said...

tnks nice info ^_^

kelinci said...

Really best article about healthy plant. Thanks
Regard
My blog kelinci dan Sale Kelinci. Selain itu blog Holland Lop