Monday, May 2, 2011

Kuzi Oh Kuzi

Petang semalam merajinkan diri memasak kuzi....ini merupakan percubaan yg ke 2. Percubaan pertama kalau tak silap awal tahun ari2...rempahnya beli kt pasaraya. Yg ni aku beli dekat kg...masa balik bcuti ari2.

Percubaan pertama...bigbos kata..."bau dah ada...bole la kalau nak makan"...huhu, maknanya kureng kawwwwwwwww la tu. Akupun pk g2 gak...;( Tp takpe...itu baru pcubaan yang pertama. Percubaan kedua lak...bigbos kata "ok"...;) Ermmm...apa maksud tsirat disebalik ok itu...wallahualam...hehe. Tp bg aku xberapa nak ok lg. Rasanya masih ada yg kurang. Mungkin perlu tukar resipinya kot...sbb pcubaan ptama & kedua guna resipi yg sama(search kt internet). Cuma rempah jer lain2. Mungkin jugak minyak sapi memainkan peranan...jenama ape ek paling bes? Aku guna GHEE. Tp dr dl sampai skrg mmg aku alah sikit ngan benda ni...baunya buat ana fening ler...hehe. Tp bila dah jadi menu tu...ok la.

So, malam tadi punya menu adalah kuzi cicah roti. Hajat nak buat roti jala...tp ketidaklaratan melanda...sebab pagi semalam sampai ke petang aku n 2hero melawat kawasan....buat rondaan 360 darjah + jln2 cari makan...;) Balik tu merajinkan diri masak kuzi sbb suami tanya "ari tu balik kg beli rempah kuzikan?". Memandangkan bahan ada...tu yg merajinkan diri gak membuatnya. Lagipun buat time cuti2 ni laku sikit.

Memandangkan kuzi tu aku masak banyak...bole la dijadikan menu utk pagi ni. Jadi pagi ni akupun menjala la rotinya utk dimakan ngan kuzi. Dari segi rasa...bila dah dipanaskan...rasanya lg kawww la...;) Ermmm...dah menghampiri tahap lulus ni...hihihi...mengredkan diri sendiri. Kasi up sikit...sbg motivasi...hehe.

***sape2 nak perturunkan ilmu bole gak...dialu2kan!!!

Ermmm...sekian dulu utk kali ini...as-salam!!!!

2 comments:

azian said...

adeeehhh...
sedap tak kuzi nih???nak rasa tak leh la plak...heheheh

Zurina said...

KL ORG PDAI MASAK...MMG SEDAP LA. chef ni kureng pdai ckit...tp pcubaan ke2 ni ok la...suami pon bg 95% lulus...hehe.