Tuesday, June 26, 2012

Durian Lenggong

Assalamualaikum semua!

Dah lama rasanya tak mengarang kat sini ...blurrr...xtahu apa nak cerita. Time idea datang....mood nak mengarang takde. So...tangguh2...semua tak jadi. Hurmmmm...takpe la...bukan penting/menarik sangatpun kannnnnn? 

Seminggu dua ni asyik kena tinggal berdua jer. Kesian dengan my hero, Faris...bila ayahnya takde...aktiviti terbatas...takdelah emaknya ni nak melayan kungfu2 n taekwando dia tu. Bosan2...dia sepahkan mainan dia...biorkan ajer...kalu dia rajin dia kemas balik. Minggu lepas en suami kursus KL 4 hari. Rabu balik...Ahad ke Bangi lak...sampai khamis ni...huhuhu...maka kurang meriah la rumah ni. Dah la ahlinya tak berapa nak ramai...ditinggal2 pulak...maka ginilah jadinya...kebosanan sikit...huhu.

Apapun...nak buat macamana...hadapi jer liku2 kehidupan dengan tenang.  Yang pasti...teruskan tanggungjawab kita di dunia dalam menuju alam akhirat...moga kita dapat kedua2nya...insyaAllah.

K...lupa pasal tinggal2 ni...Sabtu lepas en suami ke Lenggong. Balik tu kawan2 dia singgah berkelah makan durian dekat gerai jual durian tepi jalan. Dia yang tak berapa makanpun makan la jugak sikit2 katanya. Dah alang2 tu dia bawa balik la 6 bijik. Asalnya nak 3 biji jer...dah tu pakcik yg jual durian tu kasik murah sikit nak jual semua...so, dia ngan member2 bagi2 la. Dapat la 6 bijik sorang. Dah bawa balik...wife dia ni fening kejap...tukang beli bukannya makan sangat...anak teruna diapun sama. Wife dia jelah...semenjak dua menjak ni mmg hantu durian. Hantu2pun ...takdelah nak habiskan 6 biji...mahu kepanasan. Jadinya..nak tak nak...terpaksalah durian itu di"kopek"...letak dalam bekas...tutup kemas2 n then masuk dalam plastik lagi skali...ikat kemas2..letak dalam peti. Hamboi...byk lapisannya?...hehehe...biasa la...kang habis satu peti ais bau durian...tak kuasa i...eheh..;) 

Itulah cerita durian...meh layan gambarnya...


 haaa...inilah duriannya...

Taraaaaaaa...inilah isinya...ok la kannnnnn

Dan lagi........;)


Oleh kerana dah banyak...maka masak la jugak pulut...jadilah pulut duriannnnn.

Cakap pasal durian ni...ingat dulu2...masa sekolah...kalau musim buah mesti buat jamuan buah2...berkelah kat kelas. Dulu musim buahnya bermusim...tak macam sekarang. Sekarang ni dah tak bermusim. Dulu kalau musim buah...adalah buah durian, rambutan, manggis...inilah selalunya yang femes. Jadinya bila ada jamuan tu..masing2 bawalah buah dari kebun...kalau tak kebun sendiri...berkebun kat kedai...hehe. Jadi...cikgu2pun tumpang seronok la pakak menjamu selera. Buah yang elok2 tu...sah2 pas kat cikgu. Takpe...ambik berkat kerna penat mencurahkan ilmu kepada anak murid. 

Hurmmm...bila dah habis berkelah...kenelah kemaskan. Dannnn...apa yang paling tak menyenangkan bila musim durian ni...berlakunya pencemaran bau...bila makan durian tu...alahai...baunya la yang tak tahan...ori dan tak ori(huhuhu). Pepun...seronok bila imbas kenangan dulu2. Sekarang ni mana ada lagi camtu kannn. Rasanya cikgu dah stop amalan tu...sebab soal kebersihan. Kalau sekarang nipun dah tak boleh nak buat sebab buahnya dah tak bermusim. 

Rindunyaaaaaaaaaa zaman persekolahan kan...seronok. Itulah...dulu masa sekolah...ada gak dengar orang cakap...zaman persekolahan lah zaman paling seronok. Bila dah lama umur ni...terasa akan kebenaran kata2 tu. ermmmmmmmm ...aisyyy...dah panjang esei kali ni...markah penuh ni...huhuhu. Ok,

Sekian dulu...wassalam!!!



4 comments:

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sedap jer tgk isi durian tu..tapi lily tak mkn buah ni..rugikan.. :)

Trah Zain said...

best nyer durian.. rindu nak mkn,,hoho

ZURINA said...

lily...rugi2...rja sgala buah ni. Tp ramai yg xmakan durian ni..sbb bauk kot...;)

T_rah...kalau rindu...meh cni...makan same2...hehe

ZURINA said...

***bauk=bau