Friday, March 25, 2011

Inilah Kisahnya...Macam2 Ada

Ni nak citer pasal durian lagi...hehe...jangan mare!!! Rabu, kelmarin dulu my usben beli 2 biji durian. Macam biaselah...kalau durian, aku jelah yang makan...2 hero aku tu tengok jelah....hmmm. Petang tu...aku jelah makan sorang2.

Pagi esoknya teringat pulak aku ade beli beras pulut balik kampung aritu. Ermmm...bole la aku masak pulut...santanpun ada. So, pagi khamis tu akupun "tanak" la pulut tu...sikit jelah....untuk sorang. Santan tu aku masak kejap n letak sedikit garam.

Dan...inilah hasilnya...tabur sikit gula melaka kat atas tu...ermmm...yummy...;)

Tapi tak best la...makan sorang2...2 hero tu...jeling pun tanak...;(

Paksa punyer paksa...my usben makan la sesudu. hero kecilku pulak...bila makan sesudu...mintak lagi...hehehe...ader perkembangan. Tapi makan 3 sudu
dah tak nak. Takpelah...janji mereka rasa gak....;)

Oleh kerana ade lagi durian...aku malas nak simpan dalam peti ais. Karang satu peti bau durian. Tak sanggup aku. So, petangnya aku buat la pengat durian lak...santanpun masih ada. Dan...inilah rupanya...

Pengat ni...dua2 hero tu langsung tak makan. Ermmm...takpelah...dah tau. Jadi, malamnya aku makan ler sengsorang...huhuhu. Pagi ni, jumaat...aku tengok pengatnya masih banyak sebab sengaja aku buat kuahnya banyak. So, teringat la pulak jagung manis ade setin dalam peti ais...datang idea baruku....hehehe. Kali ni aku yakin...pasti dua2 hero tu suka.
Bermula la episod seterusnya pada durian tersebut...kwang3x...;)
Aku panaskan pengat durian tu...dah mendidih aku asingkan ulas2 durian tu dalam mangkuk dengan sedikit kuah. Yang ni untuk aku...hehe. So, kuah yang banyak tu aku panaskan lagi dan aku masukkan jagung manis...dah mendidih...tutup. Bila dah suam2...aku hasilkan aiskrim bubur
durian + jagung...Dan...inilah rupanya...

Hrmmm...bila dah jadi aiskrim...belompun keras...dua2 hero tu dah sapu awal...tau sangat. Jadi, laku jugak akhirnya durian tersebut. Pelik tul selera orang ni...durian taknak makan, pulut takmau jugak, pengat...lagi2 tak makan...TAPI...bila dah jadi aiskrim...sepantas kilat...licin. Takpelah...janji jualan laris...;)

Sekian episod kali ini...;)

Tuesday, March 22, 2011

Pencuci Pinggan Mangkuk

Tengok pada tajuk mesti tertanya2...nak citer pasal aper la agaknya makcik ni??? Jual pinggan mangkuk lak ker?...hehehe. Taklah...ni nak bagitau satu cerita...al-kisahnya baru2 ni, aku pergi la satu hypermarket. Agenda utama nak membeli barang2 dapur...siap bawa list lagi tau...;) Salah satu dari barang yang aku senarai tu adalah "pencuci mangkuk tandas"...hehe.

Dalam dok cari2 barang tu...maka terjumpalah aku ngan satu cecair pencuci...tertulis pada botolnya "pencuci pinggan mangkuk". Harganya agak murah kalau dilihat pada bekasnya yang besar & kandungannya. So, tanpa fikir panjang aku ambik la beberapa botol...DAN dalam minda ni dah terpikir...."ermmm bole la". Hihihi...senang citer, aku jadikan pencuci pinggan mangkuk itu sebagai pencuci mangkuk tandas....:) Aci tak??? Kire aci la ek...sebab katanya pencuci pinggan "mangkuk"...so bole la kot "mangkuk" tandas...kwang3x...:)

Bagi aku bole aje...janji ada buih & baunya ok...bersih gak. Taruk clorox...pastu cuci dengan pencuci tersebut...berkilau2 macam baru...;))))).

Itu jelah al-kisahnya...sorry ek citer pasal mangkuk "T"...pepun sape2 yang bace n3 ni...bole la cube!...;)

Saturday, March 19, 2011

Mendung

Pagi ni cuaca mendung...gelap gelita walaupun jam sudah menunjukkan pukul 10.30 pagi... seolah2 berada di subuh hari. Hujan mula kelihatan...aduh! suasana hening ini menyentuh hatiku yang sensitif ini(ermmm cam novel la pulak...hehe).

Biasa la...mood baru balik dari kampung. Ditambah pula kena tinggal berdua dengan anak sebab suami ke Seremban pagi semalam. Esok petang baru balik. Niway...tengah fikir2 nak masak apa yer hari ni??? Kalau boleh mahu yang ringkas tapi biar la menyelerakan. Budu & ulam pon sodap...hehe. "Pucuk jenerih" layu dari kampung ada lagi...bole la kot.+++ ikan kering goreng. Biasa la...perut orang kampung...ringkas....;)
Untuk Faris...katanya nak nasi goreng. Ok la tu...jom! masuk opis!!!

Tuesday, March 8, 2011

Naluri Keibuanku




Alhamdulillah...syukur padaNya kerana aku diberikan peluang untuk bergelar seorang ibu. Peluang ini membuka ruang lebih luas untuk aku memahami naluri seorang wanita bergelar "ibu". Sebelum ini kita hanya tahu ibu kita menyayangi kita. Akan tetapi kita tidak tahu & tidak dapat menyelami naluri keibuannya. Bila diberi ruang ini...barulah kita memahaminya.

-DOA UNTUK IBU BAPA-

Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahkanlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka


Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya,
atas
didikan mereka padaku dan
Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,
peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,

Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau
kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau
hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku

jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan
bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,

Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.

Tetapi jika sebaliknya,
maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,
sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu
di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu..
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung,
serta anugerah yang tak berakhir dan
Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.
Amin Ya Rabbul Alamin..


Ayah... Ibu ampunkanlah dosa-dosa anakmu...



Naluri keibuanku menangis setiap kali selepas memarahi anak. Betul...marah kita bukan kerana benci, tetapi hanya satu tujuannya...untuk mendidik. Walau bagaimanapun hati ini tetap merasa bersalah dan hiba...apalagi bila marah itu datangnya ketika berhadapan dengan kenakalan anak. Malas nak panjangkan cerita...ringkasnya hati sedih bila perkara ini berlaku.

Naluri keibuanku juga sayu...bila musibah menimpa anakku. Contohnya, bila dapat tahu anak demam...jantungku berdegup kencang. Kerisauan mula menerjah ke mindaku...menyebabkan perasaan ini bercampur baur...sedih, risau,+++. Saat itu...hilang fokusku pada benda2 lain...melainkan inginkan anak segera sembuh. Selera makan pun kurang...seolah2 nadi berdenyut perlahan. Beginikah juga perasaan yang dialami oleh orang lain yang bergelar ibu? ATAU aku ini seorang yang lemah semangat?...wallahhu'alam.

Tiap kali mendengar anak menangis atau merengek...naluri ini sedikit tersentak...DAN ingin segera mendapatkan anak untuk mengetahui apakah penyebabnya. Adakah perasaan ini juga dirasai oleh seorang bapa? Mungkin...sape tak sayang anak kan? Tapi aku rasa...ledakkannya tidak sehebat naluri seorang ibu. Aku berkata begitu mungkin kerana seorang bapa fokusnya lebih kepada permasalahan besar. Lagipun jiwa mereka lebih kental. Wanita ini "ratu"...ratu airmata...hehe. Bukan nak jadi pelakon airmata...tetapi nalurinya terlalu halus...sensitif pada persekitaran. Betulkan?

Naluri ini tersentuh bila ada yang menyakiti atau memarahi anak. Kutahu...tujuannya untuk mendidik, tetapi naluri ini tetap tersentuh. Walau bagaimanapun diri ini masih rasional untuk menilai dan cuba sedaya mungkin untuk melakukan yang terbaik...rasional bukan emosional. Kalau tersilap langkah tu...maafkan kami...maafkan kami...ma_af_kan ka_ mi!!!...hehe...release stress...;) Di sini bukan merujuk pada orang lain, tapi pada suami sendiri. Kalau kita marah takpe...tapi bila lihat atau dengar suami yang marah anak...naluri seolah-olah memberontak. Tapi dalam masa yang sama...ia tetap menilai...untuk kebaikan anak...biar la.

Bila anak kekenyangan...siap makan, mandi, riang bermain...naluri keibuanku cukup2 merasa gembira. Hati merasa puas bila tanggungjawab itu terlaksana. Kalau anak tak nak makan @ tak mandi...rutinku serasa tidak sempurna selagi ianya belum dilaksanakan. Setiap kali mahu makan...naluri ini akan lebih tenang dan berselera bila anak juga turut makan atau anak terlebih dahulu kekenyangan. Tambah2 bila makan di luar...kalau boleh mahu pastikan menu yang dipilih itu adalah menu kegemaran anak. Ikut selera dia. Sebab itu...boleh kita lihat ramai ibu2 yang sanggup tidak makan hanya kerana ingin melihat anak kekenyangan. Begitulah rapatnya instinct yang mengikat tali kasih sayang ibu dan anak. Kuatkan? Harap2...anak2 akan lebih memahami dan menyayangi orang tuanya bila tahu akan hal ini. Curahkan kasih sayang seadanya...bukan dengan material semata-mata.

Setiap kali melihat anak kemurungan...naluri keibuanku pasti terdetik...mengapa? Melihat akan keadaan itu...hati ini akan merasa tersentuh. Persoalan akan timbul...mengapa? kenapa? apakah penyebabnya. Itulah...seboleh yang mungkin diri ini mahukan anak2 sentiasa gembira dan sihat sejahtera. Kalau boleh...keinginan dan permintaan anak itu mahu ditunaikan. Tetapi...bila difikirkan bukan begitu caranya untuk mendidik...maka berpada2 dalam menunaikan hajat mereka. Apa yang penting...mereka harus tahu...apa yang patut dan apa yang tidak patut. Menjamu anak dengan kemewahan bukan satu didikan yang baik. Tentu ramai yang setuju kan? Walau bagaimanapun selagi termampu...keperluan anak itu akan dilaksanakan.

Ringkasnya...hubungan erat ibu dan anak ini bukan sahaja dapat dilihat secara luaran. Ia juga berhubung secara naluri. Teramat erat...umpama pepatah melayu mengatakan "cubit di sana di sini terasa, cubit di sini di sana terasa"(ermmm wujud ke pepatah ni?...hahaha...boleh la, janji ok). Sekian dulu...kalu ada lagi nak tambah...akan menyusul kemudian nanti.


Wassalam!...;)

Saturday, March 5, 2011

Kampungku


Rasanya dah lama sangat tak balik kampung. Last balik bulan 12...kiranya dah 2 bulan lebih. Berada di perantauan ni...perasaan tu ada pasang surutnya...bila datang kesyahduannya...ingat sangat2 pada kampung halaman. Ingat macam2 la...especially my mum n my family tersayammm...;)
Tinggal beberapa hari lagi nak balik kampung ni...kampungku! tunggu kepulangan aku yer!!! Mohon padaNya moga perjalananku sekeluarga balik ke kampung nanti selamat sampai ke destinasi yang dituju tanpa sebarang masalah...amin!!!

Saturday, February 26, 2011

Biler Musim Deghoyan(Durian)


Sebut pasal "musim" ni...rasanya buah2an skrg dh tak bermusim. Dulu, kl nak makan buah...kl bukan musimnya mmg susah nak cari...bole dikatakn mmg takde la. Tp sekarang, bole dikatakn sepanjang masa ada...xperlu tunggu musim. Cuma ada pasang surutnya...time byk tu byk la...time xde sgt tu...kene la mcari sikit. Ikut tempat kot.


Ni nak citer ckit pasal 'durian'...bukan apa, td my asben wak balik durian. Ktnya dia ikut kwn g beli durian(mkn c2)...so dia beli la 2 biji. Ktnya ingat wife dia ni suka durian(hehe...mekasih!!! ingat jugak dia kt aku). Tu ler...aku pun pelik, sejak dua menjak ni suka pulak aku ngan durian...kl yg kecik...sebijik pun aku boleh habiskan. wah! dahsyatkan? Peliknya sbb sblm ni mmg aku ni xbole makan sgt durian ni...makan seulaspun bole berdenyut2 sakit kepala...tp skrg...dh tak pula...alhamdulillah. SEBABnya?...akupon xtahu kenapa.

Berbalik pada durian 2 biji tu...my asben kt 2 biji RM23(timbang). Aku ingat RM10 jer sbb kecik jer...DAN sllnya kami beli durian...harga l/kurang tu jer (hg pasar mlm). Sebut pasal 'pasar malam' ni ...mengingatkan aku ttg kejadian beberapa minggu yg sudah. Mcm biasa...bila pergi p.mlm ni, tempat ptama aku tuju adalah tempat org jual sayur. Dh beli sayur...kt blkg dia tu ader la sorg pakcik ni jual durian(beberapa biji). Time tu aku mmg tgh teringin sgt nk mkn durian(bukan mengidam ye). So, akupun pegi la dekat pakcik tu...tgk dia tulis...xsilap RM7.90sekilo(lebih kurang la). Tpa pikir pjg...aku beli la...dan pakcik tu tunjuk la isi...ktnya takut beli mahal2 isi x elok. Ringkasnya citer...sebiji RM18 hengget(fullamak...mahal la bg aku). Buahnya takdelh besar sgt. Tp kempunan punya pasal...aku hantam jer. Lepas beli...suami kata kt depan ada org jual durian...selori lg. Dia p tgk...3 biji RM10...besarnya l/kurang dgn yg aku beli...huhu. Dh tbeli...aku ckp la ngan my asben..."biar lerrrrrrrr...rezki pakcik tu". Hahaha...nk sedapkn ati...kikiki.

Balik rumah...aku bukak ler durian tu (mmg sedia d kopek...suruh pcik jual durian tu). Maka mkn la aku ank beranak...haha...bunyi cam byk wpun cuma "sejibik"...;) Masa mkn tu aku naik hairan...sllnya bila aku mkn durian...hanya aku sorg jer yg mgadap benda ni...tp hari ni...hero2ku pun ikut sama. Ermmm...sbb durian mahal kot...kwang3x...sllnya beli durian 10 hengget 3 biji...ni 18hengget sebijik kot. Ringkas lg...faris habis gak 2 ulas n ayahnya pun l/kurang la. Selebihnya...hermmm...sape lg...ermmmm. Isinya ok la.

Nak sedapkan hati...bila abg aku ckp mahal...akupun kt la ngan dia...mgkin org jual byk2 tu durian dia xelok kot. Sllnya dia ambik durian tu tpa menunggu durian tu luruh. Tu yg isinya xbrp nk kowww(kurang manis). Kl yg jual sikit2 ni yg btul2 luruh. DAN bila g beli durian td...itulh cerita yg abg aku dpt...heh3x...lebih kurang la.

Begitulah al-kisahnya...kl ader pulut lg bestkan...mkn ngan santan/buat pengat...makan ramai2 lg bessss...jommmmm...serbuuuuuuuu...sekian...;))))

Friday, February 25, 2011

Cerita Buah Hatiku

Faris Oh Faris...

Selalunya dia nak pergi sekolah, aku mesti pesan "faris jgn nakal2, belajar rajin2+++". Bila aku cakap camtu, dia akan angguk kepala dan cakap "ok". Pagi tadi nak g sekolah...belum sempat aku bukak mulut, dia dl cakap "ibu, jgn nakal2 ek, blajar rajin2"(dgr nada seolah2 peringat apa yg aku sll pesan ngan dia). Hahaha...tgelak dlm hati aku dibuatnya.

Masa jemput dia kt sekolah tadi ... aku jumpa cikgu dia jap...bayar yuran utk bulan Mac. Sambil2 tu aku tanya la perkembangan Faris sikit. Bukan apa...nak gak tahu macamana dia kt sekolah...kl tanya dia, bukannya dia nk cerita sgt. Lagipun dgr dr mulut cikgu lagi baik...dia yg menilai.

Bulan lepas, masa bayar yuran gak aku tanya cikgu dia...cikgu kt dia ok, tp dia suka kacau kawan dia(pukul2) & sbb tu cikgu kt faris sll kena denda...hehe. Tp kl suruh buat keje sekolah dia rajin kt cikgu lg. Masa tu dia ada skali ...so,aku tanya la dia..."faris kacau kawan ek?"...ngan spontan dia jwb "tak". hahaha..depan2 cikgu tu...hihihi...tak nak ngaku..;) Dh tu masa balik...dia cerita la, "Faris pukul kawan faris sbb dia pukul faris". Hmmmm...dgr je la, harap2 dia dpt pengajaran & pengalaman dr semua tu. Tugas aku memantau & mberi nasihat mana yg buruk sta mana yg baik. Moga dia akan terus belajar & dpt menilai kebaikan & keburukan itu.

Alhamdulillah...bila aku tanya cikgu td, dia kt perkembangan positif, masa belajar dia tak nakal2 & tak kacau kawan dh. Cuma masa rehat, sbb cikgu biar mereka main2 ngan kawan, ada sikit kenakalannya(cikgu kt semua gitu). +++...ada la perkembangannya. Harap2 faris akan terus menunjukkan perkembangan yg positif dan terus belajar dan belajar. Belajar menimba ilmu yg pelbagai...bukan sahaja mgenal huruf & angka(mbaca & mgira)+ilmu agama...jua ilmu pergaulan dalam mengenal kehidupan. Semua ibubapa nakkan yg terbaik utk anak2 mereka. Begitulah juga harapan aku.



DOA UNTUK ANAK SOLEH

SURAH AL-BAQARAH(2) AYAT 128

رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيم

Our Lord! And make us submissive unto You and of our offspring a nation submissive unto You, and show us our Manasik, and accept our repentance. Truly, You are the One Who accepts repentance, the Most Merciful.

Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: Orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu dan jadikanlah daripada keturunan kami: Umat Islam (yang berserah diri) kepadamu dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami dan terimalah taubat kami, sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.

SURAH ALI-IMRAN AYAT 38

رَبِّ هَبْ لِى مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَآءِ

At that time Zakariyya invoked his Lord, saying: “O my Lord! Grant me from You, a good offspring. You are indeed the All-Hearer of invocation.”

Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do’a permohonan”.

SURAH AS-SAAFAT AYAT 100

رَبِّ هَبْ لِى مِنَ الصَّـلِحِينِ

“My Lord! Grant me (offspring) from the righteous.”

Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh.

(Doa Nabi Ibrahim ini dimakbulkan oleh Allah SWT. Baginda mendapat anak lelaki yang soleh dan penyabar iaitu Nabi Ismail a.s)

DOA AGAR ANAK2 MENGERJAKAN SOLAT
SURAH IBRAHIM (14) AYAT 40

رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلوةِ وَمِن ذُرِّيَتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ

“O my Lord! Make me one who performs Salah, and (also) from my offspring, our Lord! And accept my invocation.

Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

DOA MELEMBUTKAN HATI ANAK2 YG NAKAL
SURAH TAHA AYAT 1-6

طه

1. Ta Ha

مَآ أَنَزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَى

2. We have not sent down the Qur’an unto you to cause you distress,

إِلاَّ تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى

3. But only as a Reminder to those who fear (Allah)

تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَق الاٌّرْضَ وَالسَّمَـوَتِ الْعُلَى

4. A revelation from Him Who created the earth and high heavens

الرَّحْمَـنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى

5. The Most Gracious Istawa the Throne

لَهُ مَا فِي السَّمَـوَتِ وَمَا فِي الاٌّرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى

6. To Him belongs all that is in the heavens and all that is on the earth, and all that is between them, and all that is under the soil

DOA AGAR DIBERI ZURIAT YG MENYEJUKKAN HATI

SURAH AL-FURQAN(25) AYAT 74


رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً

“Our Lord! Bestow on us from our wives and our offspring the comfort of our eyes, and make us leaders of those who have Taqwa.”

Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa.

AJARKAN ANAK-ANAK DOA UNTUK IBUBAPA

SURAH IBRAHIM (14) AYAT 41

رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَلِوَالِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

“Our Lord! Forgive me and my parents, and (all) the believers on the Day when the reckoning will be established.”

Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

Doa agar anak2 patuh pada Allah SWT
SURAH AL-BAQARAH(2) AYAT 128

Doa agar anak2 mengerjakan Solat
SURAH IBRAHIM (14) AYAT 40-41

Doa melembutkan hati anak2 yg nakal
SURAH TAHA AYAT 1-6

Doa agar diberi zuriat yg menyejukkan hati
SURAH AL-FURQAN(25) AYAT 74