Thursday, August 4, 2011

Juadah Berbuka

Cepatnya masa berlalu...hari ni dah hari keempat kita berpuasa ya. Sekarang ni ana tengah fikir2kan...apa yer nak masak petang ni? Kalau ramadhan yang lepas2...selalu gak menjenguk bazar ramadhan...bole dikatakan tiap2 hari...huhu. Tapi setakat ni...ramadhan kali ini cuma hari pertama puasa jer juadahnya "cap tunjuk"...mana lagi kalau tak kat bazar ramadhan. Memandangkan hari pertama pergi tu...tengok juadah kat bazar ramadhan tidak begitu menarik hati...jadi hari ke2, ke3 ana masak sendiri lllah. Dan...hari ni pun tengah berkira2 nak masak apa yer untuk juadah berbuka petang ni???

Hari ke2 hari tu...menunya roti jala & kuah kari yang ringkas tapi kawwww(eheh...sendiri masak sendiri puji...ala2 syok sendiri...;). Pastu untuk basahkan tekak yang kering seharian berpuasa tu ana buat la koktail(feberet sekeluarga)+milo ais. Lauknya pula ringkas jer...cuma masak sup sayur & daging goreng biasa2 + ulam2an.

Semalam punya ana masak tomyam campur, telur dadar, berulamkan timun & bendi celur. Memandangkan kuah roti jala masih ada...maka semalam pun ana menjala roti & jala sekali lagi...;). Pencuci mulut masih koktail. Dan...milo ais masih menjadi pilihan.

Hari ni berkira2 nak masak udang gulai kuning + ayam goreng berempah. Tu jela lauknya kot...+++ulam2 untuk aweks muder...hehe walaupun proses penuaan tetap berlaku...huhu. Yang pastinya...tembikai dan kurma sentiasa ada tiap kali berbuka dan sahur.Dan hari ni bercadang nak buat air tembikai...dan pencuci mulutnya puding berkuah. uhuhu...puasa2 ni cakap pasal makan...lagi kering tekak...k dl la ya...selamat berbuka semua (tunggu maghrib dulu k!)

As-salam!


*gambar...ehsan en google...;)

4 comments:

ainnoraini said...

roti jala..sedap tu..anak kak ain no2 mmg suke sgt...

tadi berbuka puasa buat ayam goreng berempah...makan2 panas mmg sedap..

Zurina said...

ehehe...menu sama la kita...ayam goreng berempah...;)

Kathy Tuah said...

lama x maka roti jala..huhuhu

Zurina said...

kathy...kalau dh lama xmkn...bole la tu buat utk juadah berbuka petang nti...;)