Wednesday, August 24, 2011

Senyum

Senyum...ramai yang mengabaikan senyum walaupun tahu bahawasanya "senyum itu adalah sedekah"

Dalam satu rancangan temubual dengan ustazah kt TV...menyatakan...kenapa kita hanya nampak ibadat yang besar2(solat,puasa,sedekah...) tanpa memikirkan ibadat dan barakah yang kecil...contohnya senyum. Jumpa seseorang...masammmmmmm jer. Nak senyum punyelah susah sangat...orang senyumpun dia masih menyimpan senyumnya itu. Terputus urat senyum kah?

Disuruh...supaya kita senyumlah kerana Allah...kerana kita akan dapat berkat dan pahala dari amalan itu. Sekalipun senyum kita itu tidak berbalas....ingatlah bahawa kita senyum tu kerana Allah...dan insyaAllah akan datang keberkatannya kepada kita. Dan bila senyum kita itu tak berbalas...jangan pula kita pasang niat "malas aku nak senyum dekat si pulan2 tu(contoh) sebab bila senyum dia tak pernahpun nak senyum balik"..ahaaaaa...itu salah. Niatkan "biarlah dia tak balas senyumku kerana aku senyum kerana Allah." Malah diceritakan...kalau ikhlas senyuman kita itu kerana Allah...malaikat akan mendokan kebaikan untuk kita.

So, marilah sama2 kita sedekahkan senyuman yang ikhlas kerana Allah...insyaAllah sama2 kita akan mendapat keberkatan darinya.

***Tapi jangan pulak kita menyalahgunakan senyuman itu kepada senyuman menggoda atau manja atau ngada2 dan yang sewaktu dengannya...;)

Sekian...as-salam!

No comments: