Friday, July 22, 2011

Di Ambang Ramadhan

Salam semua!...tup tup...dah dekat nak puasa yer kita. Cepatnya masa berlalu...tanpa kita sedar...ramadhan akan bertamu kembali. InsyaAllah...moga kita diberi kesempatan untuk menyambut ramadhan kali ini dan dapat juga memeriahkan aidilfitri yang bakal tiba nanti. Moga ramadhan kali ini dapat kita manfaatkan dengan lebih baik dari tahun2 yang sudah.

Cakap pasal ramadhan ni...dah tentunya orang akan nampak "warnaaaa warniiiii di aidilfitri"...eheh. Tu ler pasal...puasa pun belum, dah ramai yang duk promosi kuih muih yang bermacam2 warna & beraneka bentuk. Kelabu mata ana melihatnya...huhu. Kelabu bukan apa...memikirkan "fulus" yang tak berapa nak ada...hehe. Tu cerita pasal kuih muih...pasal baju raya pulak satu hal lagi...jualan hari raya...potongan 70% setelah harga dinaikkan 100%...hahaha. Ya betul! cuba anda semua bagi perhatian sikit...sebelum ni harga baju la contohnya...katakan RM50...dah promosi hari raya...dah jadi RM100...pastu konon2nya ada potongan 50%...so, renung2kan. Tipah tertipu bang...isy3x.

So, nak bagi cadangan @ tip la sikit ni...kalau nak beli baju ke apa...beli awal2 lagi...sebelum ramadhan. Jimat masa, jimat tenaga, jimat wang dan +++. Kalau dah nak raya..faham2 jelah...ramai orang...nak memilih satu hal, nak membayar satu hal(beratur pjg daaa...), jalan pulak mesti la jam...semua sibuk keluar nak beli baju raya, kuih raya & yang seangkatan dengannya. + -...baik beli awal2...hehe.


Facebook & blog pun meriah gak ngan jualan cenggini. Ramai yang men"tag" nya. Juadah berbuka pun sama...macam2 ada especially serunding...feberet tu. Tu bukan lagi cakap pasal pasar ramadhan. ehehehe...ada gak yang sibuk nak cari tapak pasar ramadhan ...nak berniaga. Bercakap pasal pasar ramadhan ni...selalu la eden terkona...beli makanan yang dah basi...huhu. So, hati2 la kalau membeli. Hari pertama ok lagi...lauk pauk & kuih muih yang fresh lagi. Masuk hari kedua, ketiga dan seterusnya, ada peniaga yang tak jujur...sayang punya pasal, dijualnya makanan yang tak elok. Semalam punya barang...isy3x...teruk tul. DAN untuk keselamatan, kesihatan dan kebersihan+++...maka masak la sendiri...eheh.


Panjang lak ceriternya ya bila cakap pasal ni. Jadi, agar yang membacanya(ntah ada ntah tidak) tidak bosan...izinkan aku mengundur diri...sob3x...huhu. So, mari sama2 kita kuatkan stamina untuk menyambut ramadhan al-mubarak yang bakal tiba. Kuih...kuih juga, baju...baju jugak...tapi jangan sampai kita lupa akan kelebihan bulan ramadhan...moga kita dapat menunaikan ibadat dengan penuh keikhlasan...insyaAllah.

Sekian untuk kali ini...salam semua!!!

6 comments:

sekadar satu coretan said...

hari ni sibuk sikit ..baru boleh jln2 kat sini...

kat opis tu pun dah ade org tunjuk sample kuih raye..harganye mak aiii...mahal2 sungguh...rasa mcm nak buat sendiri jer...

Zurina said...

haah la ain...ank dare rmai tu...bole la mgodeknya sdiri. Puas hati...ikut citarasa...;)

cheqno said...

x syok nak shopping baju raya awal sgt, aura tak mai lg. he..he..
Boleh dah kot nak ucap Selamat Menyambut Ramadhan kpd zurina&family , semoga ramadhan kali ni lebih baik dri tahun dulu (dengaqlah lagu kat n3 yusuf taiyuub dah mai dah kat blog saya tu).

Zurina said...

hehe...iyer takyer jugok cheqnokan... kl beli time dekat raya auranya lebih lagi...smgt n suasana raya bgema2 dlm dada...;))))))))
Ucapan salam ramadhan juga utk cheqno sekeluarga!...nti kite g jejak blog cheqno...yusoh taiyuub...hehe

kathy said...

kalau kat kuching ni dah terasa sangat aura nak puasa :')

Zurina said...

o...ye ke? sllnya apa yg myebabkan aura tu lebih terasa?