Tuesday, July 19, 2011

Kerang Rebus

Buat tajuk camtu sebenarnya bukan nak bagi resepi kerang rebus...ehehe...cuma nak citer sedikit pasal kerang rebus ni...bukan sambal@apa2 yg sewaktu dengannya...;) Minggu lepas aku ada rebus kerang...so, teringat pulak pada suami yang pernah tanya...kenapa aku rebus keras putih bersih jer...yang kt kedai katanya hitam...ekekek. Maka...jawab la aku...ape tidaknya, kerang tu aku berus satu-satu...hihihi. Guna berus plastik tu...eheh. Bukan apa...kulit kerang tu berlumutkan....jadi aku berus la kasik lumut tu hilang. nasib baik tak letak sabun jerk...kikiki. Mahu tidaknya kerang rebus tu bau wangi & rasa sabun...huhu. Tapi aku tak guna sabun la...;)

Mesti ade yang terpikir...isy3x...rajinnyer sampai berus satu2. Ehehe...Iye ler...berus satu2 ler sebab aku masak bukannya banyak...selalunya cuma sekilo. Untuk kiter2 ajer...berdua. Hero kecikku tak makan...main2 nak tolong bukak jer kejenya. Kalau masak berkilo2 mahu nak berus satu2...kikiki...alamaknya tak masuk periuk ler kerang tu kot. Macam la kat kedai tu...dah nak jual...mesti la dorang masak banyak...so, takkan la nak berus satu2 cam aku.

Tapi... mungkin ada petua kot untuk nak basuh kerang kasik bersih ni. Kalau tak silap...ade orang guna daun pisang masa membasuh tu. Lain2 aku tak tahu la. Dan kalau tak silap la...nak kasi kekotoran kat dalam dia tu kuar...letak cili padi semasa merebusnya. Tapi aku tak letakpun...cuma taruk serai, bawang putih & merah yang diketuk jer bersama garam secukup rasa...;)

Ok...sekian dulu...as-salam!

10 comments:

ainnoraini0908@yahoo.com said...

selamat pagi...
peberet tu..kerang rebus kalau bakar pun sedapkan...

tapi tu la bile dah makan asyik nak mengaru jer...elergik tapi kak ain belasah jer..

cheqno said...

kerang rebus ye!, lama tak makan, malas nak berus satu-satu, berus lama-makan sat je habis.

Anonymous said...

Elok berus satu2. Kalau tak, memang tak lalu nak makan. Silap2 boleh cirit birit sebab kotoran kat kulit kerang tu telerai dan bercampor dgn kuahnye. Kak zah pun kalau rebus kerang mesti nak berus satu2, guna berus sabun tapi nye.

Zurina said...

Kak ain, belasah ajer...lepas makan baru kita pk pasal gatal2 @ yg sewaktu dgnnya...eheh.

cheqno...btul tu, berusnya kemain lama...mkn, skali ngap jer...;)

K.zah, mmg btul tu...kalau xcuci btul2 mmg xlalu nak makan. Tp kt kedai sy bedal jerk...ehehe...;)

KeTaM_BaTu said...

mak ai.. memang rajinlah berus seko2 kerang tuh. hehe

Norgadis Labuan said...

Lama dah tak makan kerang rebus ni, teringin pula nak makan huhuhu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

baru rebus ahad lepas.
saya letak serai aje. nak cepat.hehe..
;o)

Zurina said...

Ketam_batu, sebab tak banyak ekor...rajin la mberusnya sekor2...klau byk...alamaknya main campak jer...:)

Norgadis...kalau dh teringin tu kena cepat2 cari kerangnya...karang ader yg kempunan..hehe

azrina, cepat n pantas...dan sedap....;)))))))))

touya said...

entah lah .... aku taw makan jer

Zurina said...

ehehe...;)