Thursday, October 6, 2011

Sambal Petai Ikan Bilis


  Salam semua...hari ni ana masak sambal petai ikan bilis(Gambar...by en.google). Rasanya tak pernah masak sambal ni...kalau nak makan...makan kat kedai jerk...hehehe...rajinkan? Bukan apa...suami ana ni kalau bab makan susah sikit...bukan memilih...tapi banyak benda yang dia tak makan. Kalau lauk sama hari2 takpe...janji ikut selera dia...huhu. Tu ler sebabnya ana selalu masak menu yang sama.

Betul tak kalau ana katakan selalunya menu keluarga banyak ikut selera suami??? Selalunya ana ni kalau masak...mesti buat yang suami suka makan & tak lupa mesti ada menu untuk puteraku yang sorang itu...kalau menu harian tak sesuai dengan dia. Nasib baik la ana ni jenis tak memilih...makan semua...selera/tidak tu belakang kira...janji perut terisi...huhu. Nak masak lauk banyak jenis...membazir pulak...dua2 hero tu bukan jenis yang makan lauk banyak...nak ratah sama sekali tidak. Jadi...kalau masak lebih...sape tolong licinkan???...ermmm, tu pasal la diet ana tak menjadi sangat...hahaha...alasan yang tak berapa nak bole terima pakai. Bak kata pepatah melayu..."nak seribu daya, tak nak seribu dalih"...hehe. Jangan gelak2 k!!!...ada betulnya jugak perrrr alasan tu...sape setuju angkat tangan?...;)

K...berbalik pada sambal petai ikan bilis tadi...masa masak tu teringat sangat ana pada sorang teman masa belajar kat KL dulu. Masa study dulu kerap gak hujung minggu ana pergi rumah kakak kat Kajang. Dengan cara tu...kurang sikit rindu ana kat kampung. Dapat jumpa kakak n anak2 buah. Dan...ada sekali tu ana bawa la sorang teman ni...orang utara...cakapnya memang pekat utara...ehehe...ana manyak suker...variasi bahasa. Masa bawa dia tu...ada jiran kakak bagi petai...punya la suka dia...sebab tu feveret dia. So, pelagi...makan nasi bertambah2 dia. Oleh kerana petai tu banyak...dia mintak nak buat sambal petai ikan bilis. So...bermula la episod dia untuk masak memasak. Aku dan kakak tolong tengok jer la...sambil2 tolong apa yang patut. Fuhh! Bau dia...kawww kawwww....ehehe. 

Masa tu aku memang tak bole makan petai...makan jer sure sakit tekak & tak kuar suara. Jadi...memang pantang sikit la nak makannya. Sekarangpun masih macam tu...tapi dah ok sikit...alhamdulillah. Kat rumah kakak aku tupun takde sape yang makan sangat...kecuali abang ipar(makan gitu2 jer la). Jadi sambal petai tu akak aku tapowww untuk kawan aku tu wak balik hostel...pelagi gumbira la dia. Bila dah balik hostel tu...malamnya makan besar dia ngan geng2 blok dorang...ahahaha...aku dijemput sama...tapi awal2 dah bagitau...tak bole menghadirkan diri.

Di fikiran ni...masa masak benda alah ni tadi...masih jelas terbayang akan seleranya temanku itu sewaktu makan itu sambal...ermmmmmmmm rindunya. Sejak habis study...masing2 bawa diri...dengarnya member dah jadi lecturer dekat uia. Moga bahagia hendaknya disamping suami & anak2.

***best bila imbau balik masa muda dolu2....sob sob sob...Sentimental sikit arini...hukhukhuk...;( 
K dulu untuk kali ini ya!...salam semua!!!


3 comments:

Yan said...

akak tak boleh makan sangat sambal petai ni. selalunya lepas makan terus ke toilet..tak tahan.

Norgadis Labuan said...

Sedapnya tu, kat Labuan susah nak dapat petai...

Zurina said...

k.yan: hehehe..kl g2 jgn dimakan...;)
Norgadis: nak....jom dtg cni...;)