Friday, November 18, 2011

Jom Main Masak2!

Hari ni nak story pasal masak2...jom layan gambar(sdn bhd tau...bukan ambik dr cik google...hehe) sambil kita berstory mori...;)


Haaaa...kalau tengok pada rupe tu...kuih apa laaa agaknya kat atas tu yer? Jangan memain...tu ler apam dot.dot. versi tak menjadi...huhu. Ini merupakan percubaan yang pertama...abaikan pada rupa ya...soalnya rasa kiranya lulus la kot...hehe. Rasanya punca ia tak gebu & kemetot tu kerana tak cukup pukulan semasa memukul adunan.


Taraaa(gambar atas)...disebabkab rasa tak puas hati dengan percubaan yang pertama...selang beberapa hari chef na(sape?) melakukan percubaan kali ke2. Dannnnn...alhamdulillah hasilnya memuaskan...apam dot.dot...sudah gebu. Abaikan pada huruf/tulisan ya...lihat pada kegebuannya...apa macam, dah ada rupa apam dot.dot tak?...hehe. Kira lulus la ya!...;)


Yang kat atas ni...kalau dilihat rupanya macam popiakan...tapikan...ini adalah "samosa"...hahaha. Itu adalah versi malas n nak cepat...sepatutnya dilipat segitiga...tapi nak cepat punya pasal lipat macam nipun kira boleh la...sendiri mahu makan...tak kisah la kannnnnnn?...;)


Yang kat atas ni pula adalah Kek Oren Blended. Percubaan pertama rasanya dah ok la. Dah lama salin resepi...baru semalam mencubanya. Lain kali nak buat...kasik taruk kismis dan coklat rice...baru nampak menarik. Yang ni nampak kosong...tak letak sebabnya takut tak jadi . Nak hias2 karang tak jadi...tak ke frust. Dah comel camni(comel ke?)...bole la kalau buat lepas ni...kita letak kismis n tabur coklat rice kat atas tu...tentu nampak lebih menarikkan? nak buat kek ni cukup2 ringkas, bahan tak banyak,cara mudah & rasapun tak mengecewakan. Tapi resepi2 ni semua lupa lak salin kat mana...yang pasti dari rakan2 blogger. Terima kasih ya pada yang berkongsi!!!



Yang ni kalau tengok rupa...walaupun tak cantik...tentu la ramai yang kenal apa namanyakan...Apam Balik. Soalnya rasa sudah lulus...baupun dah macam apam balik...tapi macam tak berapa nak gebu. Kulitpun macam tak serata(kulit ke?..ape2 jelah..jji bole faham)...warna bertompok2 gitu. Dah tanya member yang pro dalam masak memasak ni...katanya tak gebu mungkin sebab kurang bahan penaik n kulit tak cantik mungkin disebabkan kawalan api. Ermmm...kene cuba lagi la nampaknya untuk hasilkan apam balik yg comel,gebu, n menarik...feveret suami ni. 


Yang ni sup tulang...takde story mori...biaser2 ajer sebab selalu buat .

Ayam Masak Kicap

Sayur Campur...dah namanya sayur campur...campur jer ape2 yang patut...ringkas sebagai pelengkap hidangan seisi keluarga.
OK
*
*
*
Sekian...wassalam!...;)

6 comments:

Cik Jingga said...

wah..!!!! sedap mata memandang sedap lagi kalau semua ni dapat masuk perut.. lawa apam..hehehe

Zurina said...

hehehe...lawa kan kan kan?...huhuhu...;)))))

GincoMerahJambu said...

nyum2..buat saya lapar datang blog ni

Zurina said...

hehehe...mekasih datang...jgn serik dtg lagi...;)

Cik Jingga said...

lawa la.. boleh tahan.. heheheh

Zurina said...

;)))))))))))))...mekasih!!!