Tuesday, October 2, 2012

Agenda Masak Memasak Lagi

Salam semua! sekarang kita dah masuk bulan oktober...kiranya dah hujung tahun la...cepatnya, rasa baru jer sambut 2012...tinggal 2 bulan lebih lagi kita akan melangkah ke 2013 pula. Cakap pasal anjakan waktu ni...usiapun beranjak ke angka yang lebih banyak...tapi bermakna makin sedikit waktu kita untuk dijemputNya. Sekadar untuk renungan dan peringatan buat diri sendiri juga.

K...ni nak citer pasal acara masak memasak hasil dari edisi jelajah blog2 masakan. Ada yang nampak hasilnya, ada pula yang resepi disalin "berkulat" kat dalam buku...huhu. Macam biasa...kita layan gambar & citer2 sikit!!!


Ini versi puding tak berapa nak menjadi dari segi rupa...tapi belek punya belek...cantik pulakkan?...hihihi...perasan ...;) Pepun soalnya rasa dah lulus kot. Cuma kalau nak dibandingkan soalnya rupa dengan SARIYUSA (ambik resepi kat sini) huhuhu...tentulah Sari punya lagi tertarik dan menarik. Pepun aku punya cantik jugak...tapi versi lain...kikiki...;) Versi menarik chef zurina ni disebabkan mood malas nak tunggu lama2 dan mood ganaz sikit. Tu yang lapisnya ada tebal, nipis pun ada...dan, ada lak yang berbatik2...kikiki...cantik perrrr...eheh. Lagi satu...Sari dah bagi tips...nak melapis tu kena la lemah gemalai...slow motion...kasik curah slow2...tapi...chef ni kasik curah jer...apa taknya...pecah berderai la lapisan bawah yang masih lembut...ermmmm...takpelah, janji pudingku tetap shantik pada pandanganku. Yang penting soalnya rasa...ok.

 Ni lagi....cantik walau tak menarik. Puding ni diberi nama PUDING LAPIS KACA...dan aku punya kena ubah nama sikit...Puding Lapis Kaca Berderai...;)

DAN lagi...;)


 Ini namanya DONUT...cantikkan...mengalahkan Dunkin Donuts ke? Hehe...tidaklah sampai gitu, tapi kalau tengok tu, boleh tahu la yang ini adalah donut...tak gitu? Jangan pandang sinis soalnya rupa k...sebab soalnya rasa agak lulus la. Apa tidaknya...walaupun buat agak banyak ..sekali hadap...habis dua heroku kerjakan...ermmmm...suka sangat2...;)))))))))) Sebenarnya ini pertama kali aku buat benda ni...sebelum ni tahu tunjuk2 jer...banyak di pasaran. Tapi haritu kakak ipar ada buat masa aku pergi rumah dia...ermmm, sedap pulak makan panas2. Tu yang ngular cari resepi...DAN yang ni aku ambik resepi kat SINI. kat situ dia kasik celup coklat n tabur chip n badam segala(cantik)...tapi aku godek2 dengan gula ising jerk.

 Walaupun tak shantekkkk...tapi ia gebus, halus lagi mulus...eheh...sekali skaler...masuk bakul angkut sendiri...hehe. 

 Yang ni pulak di beri nama Pancake. Ada rupa pancake tak?...tak kira orang cakap apa, pada aku ini adalah rupa pancake...;)

 Dalam Kuali...cantik dan gebuskan?...huhuhu...perasan lagi...;)))))))))

 Siap untuk di bedah siasat...sengaja lapis dua dan di letak jem di tengahnya.

 Sedia untuk dimakan...jemputlah!!!. Yang ni resepi dia ciplak dari SINI .

Okey...itu ajer...thanks pada yang sudi kongsi2 resepi! Moga akan bertambah lagi kepandaian anda dalam agenda masak memasak. Kita kongsi ilmu, akan berganda2 lagi ilmu kita dapat....insyaAllah. sekian!
Wassalam...:)

6 comments:

Aziela said...

Puding lapis kaca berderai? Hahahahahhahahaha. Tapi yer lah...cantik.

Er, kak, kalau disablekan verification untuk komen nie boleh x? Saya fail sketlah nak identify diri bukan robot...heheheheheh

Zurina said...

hehe...sori aziela ats kesulitan! akak fail sikit bab2 ubah mgubah ni...mekasih ats saranan...;)

Zurina said...

k...rasanya dh disablekan...;)

iena CHiKAKO said...

uishhh terliur pg2 ni huhu

CEKODOK GEBU said...

w'pun tak dapat rasa.. tapi tengok gambar pun jadi hehehh

Zurina said...

iena chikako...teliur pg2 tu...ni mti kes xsarapan...diet ek...;)

Zura tamin...nak tak nak...cuma dpt tgk jelah yer dik...hehe. Kalau nk rasa kena cuba buat la sbb yg kt cni dh habis..resepi ada tu...huhu