Friday, February 8, 2013

Dialog Ibu dan Anak

Selasa...5/2/2013...on d way balik sekolah...l/k 1.15pm

Anak   : Ibu, kat syurga kita boleh mintak apa2 je ke?
Ibu      : Ye...tapi kalau nak masuk syurga kita kenalah buat baik. Buat apa yang Allah suruh, jangan  buat yang  Allah larang, kena jadi anak yang baik, sembahyang tak boleh tinggal.
Anak   : Kalau gitu Faris nak sembahyang elok2 la. Faris nak jadi baik. Ibu, nanti nak g syurga macamana? naik kete ke apa?...
Ibu      : (dalam hati...huhuhu) nak g syurga bukan naik kete. Kalau kita buat baik nanti Allah akan buka jalan dan bawa kita ke syurga.
Anak   : Faris nak masuk syurga. Kat syurga nanti ada mainan tak ibu?
Ibu      : Ada
Anak   : Nanti Faris nak masuk syurga, Faris nak mintak mainan. Boleh tak ibu?

***Dialog berterusan sampai ke rumah.

Ermmmmmm...pe2jelah wahai anakku. Pemikiran budak...menan jer dia tahu. Persoalan ni terlintas di fikiran dia...mungkin tajuk yang ustazah ajar hari tu berkaitan dengan syurga Allah kot. Apapun semoga niat murnimu untuk ke syurgawi Ilahi itu di perkenankan Ilahi wahai anakku....moga membesar menjadi anak yang soleh...amin!!!

9 comments:

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Sweet dialog tu..Amin..moga membesar menjadi anak yang soleh..

Aziela said...

Alhamdulillah. Kita pun nak kena jadi rajin melayan, kan Zurina.

Cik Nurul Siezuka said...

Alooo suka Nurul baca dialog tu.. :)

Cheqno said...

Amin...Amin...Amin, moga Faris menjadi anak/mukmin yg soleh.
Zurina, bersedialah utk soalan yg lebih mencabar he..he..he...

Zurina said...

Lily...amin!...t.kasih!

Aziela...haah...tp kadang2 tu smpai tak terlayan...byk sgt soalnya.

Nurul...t.kasih...:)

Cheqno...amin!...mmg kena bsiap sedia sbb kdg apa yg ditanya tak tjangkau dek akal...mcm2...:)

ieda immi said...

yeee ekekek
kecik2 dia fikirkan mainan
dah besar baru dia akan sedar bahawa masuk syurga lebih banyak kelebihan dia dari mainan ;)
its normal .. tapi dari situ kita dah dpt lihat perkembangan otak dia kan ;)

Zurina said...

ieda immi...tulah..ckit2 mainan. Pepun kdg2 seronok jugak melayan kerenah ank2 ni...mcm2 soalan yg dia tnya...:)

Bui Junaidi said...

WOW..BYKNYA KOLEKSI DIA..KALAU LA ANAK BUI TENGOK NI CONFEM DIA NK MINTAK BELI JUGAK..

TiranaAduka said...

ta pun kekadang sronok melayan telatah anak2 ta.ilang penat terubat.