Monday, October 24, 2011

Air Tangan Master Chef Na

 Salam semua! Hari ni saya nak tayang air tangan sdn bhd hasil dari tinjauan saya ke blog2 masakan especially yang tersenarai kat sebelah ni(boleh dikatakan hari2 saya jenguk)...juga dari ibunda jua mertua. Berbanyak2 terima kasih saya ucapkan atas perkongsian ilmu masakan mereka kerana ia memberi banyak tunjuk ajar pada saya yang baru nak berjinak2 dengan dunia masakan. Sebelum ni bukan tak pernah ke dapur...tapi tak banyak resepi yang saya selongkar/tahu ...tahu makan jelah...hehe. So, jom layan gambar...kali ini gambar sdn bhd...tak pinjam yg cik google punyer  macam biasa...;)
Lupa dapatkan resepi dari mana...dalca daging...;) Yang ni jarang masak sebab suami tak berapa suka.

 Yang ni apam snow white...tertarik saya apabila sering sangat tgk blog sweet memories memaparkan apam yg gebu2...;) Seronok sangat sebab percubaan pertama menghasilkan apam yang gebu2...kiranya berjaya gak la...;)

  Sedia untuk dimakan...;) Makan bersama kelapa parut yang digaul bersama sedikit garam. Ibunda saya kata, kalau kelapa muda lagi best. Bukan terlalu muda...yang sedang2.
Feveret suami...Singgang tulang+daging...resepi dari ibu mertua. Sesuai  untuk sesiapa yang tak suka rempah ratus...cuma rebus bersama lengkuas, halia, bawang putih, bawang merah, asam keping, lada merah dan serbuk perasa(cik aji) hingga daging lembut...kemudian tutup api dan masukkan garam secukup rasa...tutup kemas agar semuanya serasi bersama. Nak hidang...perah asam limau...fuhh...maveles...ala2 syok sendiri lak...tapi cubalah!...;)

Sambal tumis ikan bilis...resepi simple tapi penambah selera...rujuk resepi sambal2 dari blog2 masakan & buat mana yang mudah...;)
 Yang ni roti sandwich gulung sosej(telah digoreng terlebih dahulu)bersalut telur n nestum...rangup. Yang ni saya buat setelah melancong beberapa blog...campur tolak...terhasillah resepi ni...agak memuaskan. Selalu celup telur jer setelah di gulung...macam azian buat...tp yg salut nestum ni timbul idea bila jenguk
blog 1001 resepi.
Sesuai untuk sarapan pagi @ minum petang...;)

Yang ni saya ambik resepi dr blog Resepi Ibu. Sebelum ni penah buat...cuma  sekali dlm hidup...tapi menggunakan loyang. Resepi sebelum ni ade masukkan sekali telur...tapi yang ni tak guna telur...amat sesuai bagi sesiapa yang tak suka telur macam ibunda saya. Soalnya warna tu kureng memuaskan sikit...nampak pucat. Lain kali kene kasik hijau lagi. Tapi soalnya rasa dah lulus kot pada tekak saya...hehe.Yang bawah ni adalah gambar pembantu saya kat dapur...membantu mempercepatkan lagi kerja masak memasak...huhu.
Yang bawah ni kek coklat...saya guna cara mudah...segera punya...kek coklat yang telah disukat adunannya...cuma follow cara2 dekat paket...ehehe. Deko...ikut citarasa masing2...;) Yang ni deko by my hero...;)

Sekian dulu untuk kali ini...kalau rajin...kita sambung cerita masak2 ni dilain kali...;) Sekali lagi...terima kasih pada blogger2 yang berkongsi resepi2 masakan serta tips untuk orang yang baru nak belajar masak2 macam saya ni. Orang kata kalau kita tak kedekut ilmu...akan berganda2 lagi ilmu yang kita dapat. Moga perkongsian kalian mendapat besar ganjaran pahalanya...insyaAllah...As-salam!

***master chef na??? sape tu?...huhu...sajer jer...masuk bakul angkat sendiri...;)

2 comments:

Sharifah Nadzarah said...

sedap2 lauk pauk..kuih muih kat sini...terharu jugak letak link sy tu..tq3...

Zurina said...

sama2...sharifah masak lg sedap...sbb tu hari2 sy jenguk blog tu...;)