Friday, April 6, 2012

Anak Murid Ustaz

Pagi ni buka fb...jumpa post cerita menarik untuk dikongsikan. Kalau sape dah penah baca stori mori ni...abaikan. Bagi yang belum baca...Jom! layan cerita tu!!!


ANAK MURID USTAZ
Dalam Kelas... mata pelajaran Pendidikan Islam hampir tamat... sebelum keluar... Ustaz pun memberitahu kepada murid2...

 
USTAZ: minggu depan kita akan belajar tajuk baru...jadi ustaz nak kamu balik rumah nanti... baca ayat 287 surah Al-Baqarah ... sebab ayat ni ada kena mengena dengan tajuk baru kita nanti..

MURID2 : Orait ustaz!


Mingu depannya... Mata pelajaran Pendidikan Isla
m...

USTAZ: Minggu lepas Ustaz suruh kamu baca Ayat 287 Surah Al-Baqarah kan? saper yang dah baca ayat tu kat rumah?

Ramai Murid2 yang mengangkat tangan..ustaz pun tersenyum... lalu berkata...

USTAZ : Saya tak percaya lah...

MURID2 : Betul ustaz...kami baca..

USTAZ : cuba kamu bukak Al-Quran..Surah AL-Baqarah ada 286 ayat jer... mana ada ayat 287..
harini kita akan belajar tajuk baru... dosa-dosa menipu ...

MURID2 : alamak... kantoi kita..

***Moraly of d stori...nak menipupun kene la cerdik dan celik akal...bab2 ilmu ni tak boleh nak buat main2. Selalu dengar orang kata "tipu sunat"...maksudnya lebih kurang tipu nak selamat...huhu. Murid2 dalam cerita kat atas tupun asalnya nak menipu sunat la tu...tapiiiiii...lain pulak jadinya...ehehe...kantoi. Kalau tipu macam cerita kat atas tu...nak kategorikan sebagai tipu apa ek? "Tipu tertipu"@"Tipah tertipu bangggg"...hehe. K dulu...Sama2 kita renung2kan dan ambik iktibar dari cerita kat atas tu ya!

Wassalam!

2 comments:

hazfee said...

hahaha, ustaz tu pun menipu budak pun menipu dan tertipu :p

ZURINA said...

hehe...ustaz tu saja nk uji budak2 jer tu..nk nilai sjauhmana kejujuran ank muridnya...;)