Friday, November 9, 2012

Hati2 Semua!


Bulan lepas seorang kawan suami telah mengalami situasi yang sama pernah dialami tahun 2006. Dia melalui jalan sekitar Universiti Malaya Kuala Lumpur...tiba2 seorang lelaki India(tak silap bermotosikal) melambai2 tangan padanya isyarat suruh berhenti/pandang belakang. Bila tengok kat belakang dia dapati keretanya berasap...panik jap. Dah berhenti ... dalam panik dia tanya la dengan lelaki India tu..."nak buat macamana ni?"...laki tu kata "abang jangan risau...saya mekanik...abang ikut saya ke bengkel". Katanya tak jauh dari situ.  Jadinya dia ikut jelah laki India tu. Kat bengkel laki India tu cek la mana rosaknya...konon2. Dah tu dia cakap la itu ini rosak dan kena tukar itu ini...kawan ni angguk2 dan ok jer semua. Dah siap...dia tanya la berapa?...sekalik India tu kasi tau..RM 2000++...huhuhu. Terkejut la kawan tu...katanya "mana saya ada cash banyak tu. Kalau gitu u ikut i g bank la". So, India tu follow la dia g bank...terbang la RM2000++.

Tu cerita 2006...dan bulan lepas dia melalui situasi yang sama di sekitar kawasan yang sama. Bila lelaki juga India tahan...dia dapati kereta berasap dia teruskan jer perjalanan...tak berhenti. Tapi dia ke bengkel baiki kereta berhampiran. Sampai bengkel milik lelaki Cina...dia suruh mekanik tu tengok masalah keretanya yang berasap tu. Bila laki tu cek...katanya "kereta u ok jer...takde masalah apa2". Dan diapun citerlah apa yang berlaku...dan Cina tu bagitau..."itu hal sudah manyak olang kene ooo...itu lelaki India tipu punya olang. Dia letak ???(ntah pebenda aku lupa) dekat ekzos ke apa masa kita parking dan dia akan follow kita. Bila dah berasap...dia bertindaklah". Lebih kureng cengitu ler citernya. 

Cerita ni macam aku pernah baca dalam blog2 dan fb...tapi bila dapat tahu kawan en.suami sendiri yang kena...terpanggil lak untuk cerita kat sini. Sekurang2nya dapat dijadikan info pada yang belum tahu dan peringatan pada semua andainya kita2 melalui situasi yang sama. So, hati2lah semua ya! sekarang ni macam2 jenayah berlaku...kena selalu beringat. Pepun...mintak dijauhkanlah ya...Nauzubillahiminzalik.

14 comments:

Sharifah Nadzarah said...

TQ FOR SHARING...MCM2 SKRG NI..RISAU PLAK..TAKUT PON YE GAK..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Ya Allah, minta dijauhkan dari manusia yang tak bertanggungjawab macam ni, takutnyaaaaaaaaaaaa!!

boni kacak said...

pergh!!!!!!! rm2000. gila lah.. macam2 cara dorang menipu ni kan..

Zurina said...

Sharifah...ur welcom.

Sari...amin!

Boni...tulah rm2000 melayang g2 jer.

Unknown said...

Ya Allah mcm2.. banyak tu... Tq for share kak.. ;)

akubiomed said...

Memang licik modus operandi tidak boleh dibiarkan perlu dilaporkan kepada pihak polis.

Zurina said...

tulah...spatutnya sape yg dh kena buat laporan.kalau dibiarkan...takut makin berleluasa

Miss Zahirah said...

tq for sharing..
klu x smpi skrg x prnh tau psl ni.. ;)

Zurina said...

ur welcome misz zahirah!

NoorNazuha said...

ye btol..husband saya penah kena, lelaki india gak..tapi dia kata tayar keta pancit.....nsib husband tak ikut lelaki tuh......modus operandi yg lebih kurg sama

Zurina said...

zuha...mgkin org/geng yg sama tu

TiranaAduka said...

zaman sekarang ni .macam macam perangai org..

Anis Samik said...

nauzubillah... sayang nya rm2000... nasib lah nyawa selamat.. em, jadi peringatan kat anis ni! jangan percaya kat orang sangat..

Zurina said...

Tirana...mmg mcm2 pgai msia ni...skrg kena beringt sgt2.

Anis...mmg syg...bukan ckit tu. Yg pting lg...nyawa slmt kan. Kena beringt dlm apa jua kdaan...lebih2 lg kita pempuan