Friday, August 3, 2012

Cerita Tentang Pasar Ramadhan

Salam ramadhan yang ke 14 buat semua umat Islam. Moga kita semua dalam keadaan sihat sejahtera untuk terus beramal di bulan penuh keberkatan ini...dan seterusnya akan meraikan Syawal yang mulia nanti...insyaAllah.



Ni nak ringkas citer pasal pasar ramadhan(param)...

* Makanan yang dibeli kebanyakkannya mengecewakan...ada yang langsung takde rasa. Kalau sup tu...rasa macam air kosong yang diletak garam jer. Yang lemaknya langsung tak rasa santan. Bab masin manis tu boleh la diterima sebab puasakan...tak boleh nak rasa. 

* Makanan yang dipanas/dihangatkan lebihan jualan semalam. Yang ni rasanya ramai yang pernah terkena. Kalau kuah tu...mungkin dia campur yang semalam punya. Itu yang kadang2 bila kita makan ada rasa yang kurang menyelerakan sikit. DAN yang tak bestnya...ada yang dah basi. Ya Allah...moga peniaga2 kat param tu sedar yang mereka berniaga tu juga satu ibadah...bukan nak kaut keuntungan semata2. Tapi kalau dah gitu caranya...dah dapat dosa free.

* Tidak menjaga kebersihan...banyak di kalangan peniaga ni tidak menutup jualan mereka. Kadang2...cik lat(lalat la tu)...merewang2 kat situ. Bukan saja lalat...param ni kan letaknya kat tempat terbuka...lokasinya pula kebanyakkan kat tepi2 jalan. Jadi tentunya banyak habuk2 kat situ...so, apa cerita pakcik makcik adik kakak...soal kebersihan penting jugak tau. Selain makanan...empunya badan(peniaga) tupun kenelah tampak kemas dan bersih. Terutama tangan yang nak ambik makanan tu...kalau dah kuku panjang...hitam lak tu...lalu ker customer nak beli makanan kita. Kalau aku...nak beli makanan tu...1st memang tengok orang yang menjualnya dulu...kalau semacam jer...memang tak jadi terus wallllllllllauuuuuuuuupun makanan yang dijual nampak sedap.

* Peniaga kene sabar...kene ada mesra pelanggan. Senyum kene ada...jangan lak masam macam nak tak nak jer berniaganya. Cakap pasal ni...aku ada citer sikit. Minggu pertama ramadhan rasanya. Aku singgah la satu gerai jual mee, bihun dan segala sup2 tu. Kedai tu dikendalikan oleh sorang makcik(50-an) dengan dua anak lelakinya(lebih kurang 12 dan 17 tahun). Itu kali kedua aku singgah gerai tu...bihun sup dia ok la jugak. Jadi dah 1st beli ok...nak la beli lagi. Masa tengah menunggu sup di bungkus tu ada sorang pakcik nak beli sup...dia minta daging di potong besar2(yang macik tu jual...dia potong kiub kecik2). Pakcik tu berurusan dengan anak lelaki yang besar. Bila dah pakcik tu mintak lain dari yang lain...si anak suruh la ibunya buatkan. Dia serahkan plastik yang berisi bihun pada maknya...dan dengan garangnya makcik tu letak(ala2 baling) plastik bihun tu sambil membebel "banyak songeh pulak...kita tak jual macam tu...nak beli arah2 pulak...bla bla bla"...apa lagi..pakcik tupun terus blah. Tapi makcik tu terus bla bla bla...maka telinga aku dan sorang lagi customer la yang jadi mangsa. Si anak tertunduk sikit sambil buat kerja...mungkin malu dengan tindakan maknya. Sampai la aku selesai membeli dan berlalu...bebelan makcik tu belum lagi habissss...huhuhu. Renung2kan. Berbaik sangka jerlah...mungkin dia penat kowtttttt...tu yang tak bole nak sabar..lagi2 puasa...huhuhu.

Ermmmm...setakat ni jelah dulu akak nak citer. Tapi nak simpulkan sikit dari apa yang diperkatakan kat atas tu...
*** kalau nak pastikan makanan itu sempurna dari segi rasa, kebersihan +++...eloklah kita amalkan masak sendiri kat rumah. Cuma...kalau yang tak sempat tu...kena pandai2lah pilih gerai/kedai yang menjual makanan yang "baik"(ada rasa +bersih) untuk kita seisi keluarga. 

Ok...SEKIAN...wassalam!!!...;)

5 comments:

susumanis said...

salam reenor...me baru sekali g param sbb teringin ayam percik, nak buat ala ala malas g2, tengah semangat nak makan MASIN la pulok kuah percik tuh..huwaaaa, nampoknya kena la percik kan ayam sendiri nanti..hehe

Zurina said...

hehe...dah percik nanti kasik hantar sini sepinggan ya susumanis...;)

Nurul Akmal said...

Setuju.. Kadang kadang kecewa je ngan peniaga.. Nak untung je lebih..

Zefa NorAsmara said...

Kebersihan mmg selalu x terjaga kat param ni. Dorang bukan basuh tgn pun, main lap2 je guna tuala. Belum peluh dorang lg.. Ehh, terbebel plak. Hehe..

Zurina said...

Btul tu nurul...kecewa sbb kebanyakkan peniaga ni ambik kesempatan nk kejar untung smata.

Zefa...sesekali mbebel pesalahnya...btul tu...;)